Montessori village

közösség

mert egy gyermek felneveléséhez egy falu kell

Egy közösség, ahol hozzád hasonló gondolkodású szülőkkel, nagyszülőkkel, pedagógusokkal, kisgyermek gondozókkal találkozhatsz.

Találkozz hozzád hasonlóan gondolkodó emberekkel, oszd meg tapasztalataid, kérj tanácsot, adj és kapj támogatást!

Miért Montessori village?

1. rész - village

Mit jelent az "It takes a village"?

A village szó az „It takes a village – Ehhez egy falu kell” vagy hosszabban az „It takes a village to raise a child – Egy falura van szükség egy gyermek felneveléséhez” közmondásra utal, vagyis arra, hogy milyen jelentős a közösség ereje a szülői nevelésben és az oktatásban.

 

A „Falu kell” kifejezést számos hasonló tartalmú közmondás miatt afrikai eredetűnek tartják, valójában pontos eredetét nehéz meghatározni. 

 

Egy nyugat-ugandai bantu népi bölcsesség: 

„Omwana takulila nju emoi”

 – 

„A gyermek nem csupán egyetlen otthonban nő fel”. 

Egy Tanzániában élő népcsoport közmondása: 

 „Omwana ni wa bhone” 

 „A gyermek nem csak egyetlen szülőhöz vagy otthonhoz tartozik”. 

 A közmondás valószínűsíthetően ezeknek a szintézise révén alakult ki.

közösség 1 kicsi

A Hillary Clinton – It Takes a Village: And Other Lessons Children Teach Us (1996) könyv által széleskörűen ismertté vált közmondásos kifejezés azt a gondolatot foglalja magában, hogy egy gyermek felnevelése vagy oktatásának elősegítése nem kizárólag a szülők felelőssége. Kollektív erőfeszítésekre, kölcsönös támogatásra és megosztott felelősségre van szükség.

Európában sem új az a felfogás, hogy a gyermek fejlődését a közvetlen családon kívül számos tényező befolyásolja, elég a korábbi generációk visszaemlékezéseit hallgatni arról, hogy milyen volt a gyermekkoruk. Legtöbben gyakran jártak át a távolabbi rokonokhoz, a szomszédokhoz, a baráti családokhoz. Név szerint ismerték őket a boltban, az utcán, a templomban, stb. A gyerekekre gyakran vigyáztak rokonok, szomszédok, míg a szülők dolgoztak.

 

„Abban az időben nőttem fel, amikor a közösség eszméje még életképes volt. Közel laktam nagyszüleimhez, nagynénéimhez, nagybátyáimhoz és unokatestvéreimhez, és emlékszem, hogy mindig erős támogató csoport vett körül. Nemcsak a családjaink laktak egymás közelében, hanem egy sereg szomszédhoz és baráthoz is eljutottunk.

A közösségben mindannyian ismertük egymást, és mindenki felelősséget vállalt egymásért. Nem volt ritka, hogy nem csak a rokonoktól, hanem a szomszédoktól, barátoktól is kaptam iránymutatást .”

Miért fontos ma az "It takes a village"?

A szoros közösségi kötelékek a városi életforma fokozatos előtérbe kerülésével elkoptak, elszakadtak, eltűntek. Idegenek költöznek egymás mellé, akik talán más országrészből származnak. Sokszor még a szomszédok sem ismerik egymást, az utcában lakók gyakran köszönés nélkül mennek el egymás mellett.

A vidéken maradó szülők és nagyszülők nélkül a mikrocsaládok magukra maradnak, a gyereknevelés minden kihívása a szülők vállát nyomja. Gyakran nincs kihez fordulni, ha egy rövid időre vigyázni kellene a gyermekünkre, ha elakadtunk egy nehéz helyzetben és egyedül nem találjuk a megoldást.

Tetézve a problémát modern világunkban egyre tágabb az általunk nehezen ellenőrizhető befolyással bíró szereplők köre. Ma már nem csak a közvetlen közösség, mint például a tágabb család, a baráti kör, a tanárok, a mentorok, a kortársak de a tágabb közösség tagjai is jelentősen hozzájárulnak a gyermek fejlődéséhez – elegendő, ha a televízió, a rádió vagy a közösségi médiák nagyon erős befolyásoló képességére gondolunk. Ne legyenek kétségeink, nem tudjuk kivonni gyermekeinket ezek alól a hatások alól, és befolyásunk is sokkal kevesebb van. Könnyen megeshet, hogy egy amerikai tini nagyobb hatással lesz gyermekünkre, mint az iskolatársa.

A kialakuló helyzet megköveteli, hogy  valódi közösségeket alakítsunk ki és a különböző támogató rendszereket hatékonyan összekapcsoljuk a gyermekek érdekében.

Mit jelent az "It takes a village" az oktatásban?

Az oktatással összefüggésben az „Egy falu kell” elve aláhúzza a szülők mellett az oktatók, az iskolavezetők, a helyi közösség, az egész társadalom és a politikai döntéshozók kulcsfontosságú szerepét a gyermekek tanulmányi útjának és fejlődésének alakításában.

A tanárok, mint frontvonalbeli befolyásolók, nemcsak tudást adnak át, hanem mentorként és példaképként is szolgálnak, formálják a gyermek jellemét, és a tankönyveken túlmutató értékeket adnak. 

 

A nyílt kommunikációt és befogadást ösztönző, együttműködésen alapuló tanulási környezet előmozdításával az iskolák a kiterjedt „falu” szerves részévé válhatnak, amely táplálja a gyermekek intellektuális kíváncsiságát és érzelmi jólétét.

A tanórán kívüli tevékenységek, a közösségi programok és a helyi szervezetekkel és vállalkozókkal való együttműködés mind lehetőséget adhatnak a gyermekek számára, hogy felfedezzék az őket körülvevő világot, fejlesszék alapvető életkészségeiket, és erős társadalmi felelősségtudatot alakítsanak ki. E kezdeményezések révén a gyerekek megtanulhatják a csapatmunka, az empátia és a kulturális sokszínűség értékét, ami felkészíti őket arra, hogy boldoguljanak egy globálisan összekapcsolt világban.

A szülők szerepe a támogató és ápoló otthoni környezet kialakításában jelentős, a szűk és a tágabb családban éppúgy, mint a baráti családokkal való kapcsolatokban. A modern élet követelményei azonban gyakran kihívások elé állítják a hatékony szülői nevelést, hiszen a szülők általában mindketten teljes munkaidőben dolgoznak, a gyermekek sok időt töltenek tőlük távol, az óvodában, iskolában, iskola utáni különórákon. A közmondásos „falu” ilyenkor támogató hálózatot kínálhat, ahol a szülők útmutatást kérhetnek, megoszthatják tapasztalataikat, és hozzáférhetnek a gyermek egészséges fejlődését elősegítő forrásokhoz (a gyermekek fejlődésének megértésétől önmaguk megértéséig). A szülői-tanári egyesületek, a közösségi műhelyek és az online fórumok platformként szolgálhatnak a tudás és a bevált gyakorlatok cseréjéhez, lehetővé téve a szülők számára, hogy megalapozott döntéseket hozzanak, és hatékonyabban birkózzanak meg a gyermeknevelés kihívásaival.

Mit jelent az "It takes a village" a modern társadalomban?

A „Kell egy falu” koncepciója túllép a hagyományos oktatás és szülői nevelés keretein. Olyan társadalmat hirdet, amely elismeri a fiatalabb tagjai jólétének és fejlődésének előmozdításában vállalt kollektív felelősséget. A politikai döntéshozóknak és az érdekelt feleknek együtt kell működniük olyan befogadó politikák kialakításában, amelyek előtérbe helyezik a minden gyermek számára hozzáférhető, személyre szabott oktatást-nevelést a társadalmi-gazdasági hátterüktől függetlenül.

Lényegében a „Falu kell” kifejezés erőteljes emlékeztetőül szolgál az egyének, közösségek és intézmények közötti kölcsönös függőségre gyermekeink jövőjének alakításában. Ennek az elfogadása elősegíti az együttműködés, az empátia és a megosztott felelősség kultúráját, végső soron olyan nevelő környezetet teremtve, amelyben minden gyermek boldogulhat és kibontakozhat teljes potenciáljában – mintha Montessorit hallanám :).

Ez az oldal azért jött létre, hogy itt közösen támogassuk a falu szellemét, és azon dolgozzunk együtt, hogy szebb jövőt építsünk a következő generációk számára.

Csatlakozz te is a közösséghez!

Találkozz hozzád hasonlóan gondolkodó emberekkel, oszd meg tapasztalataid, kérj tanácsot, adj és kapj támogatást!

Miért Montessori village?

2. rész - Montessori

A Montessori megvalósítja mindazt, amit a falu, azaz a közösség adhat az oktatásban. A kisgyermekkorból a felnőtté válás felé vezető úton a gyermek természetes szükségleteivel összhangban vezeti be a gyermekeket a társadalom egyre szélesebb köreibe.

Az „egy falu kell” elve és a Montessori szemlélet közös vonása a közösség szerepe a gyermekek fejlődésében. Az „egy falu kell” és a Montessori pedagógia összekapcsolódása egyfajta útmutatást ad a pedagógusok, a nevelők és szülők számára arra vonatkozóan, hogyan építsék ki a támogató, befogadó és inspiráló környezetet a gyerekek számára.

Az oktatás Montessori-szemlélete régóta egyet jelent az önállóság, az önirányító tanulás és a közösségi érzés előmozdításával. A Montessori közösségen belül a „Kell egy falu” filozófiája mély jelentőséggel bír, amely hangsúlyozza a pedagógusok, a szülők és a tágabb közösség közös erőfeszítéseit a gyermekek holisztikus fejlődésének elősegítésében.

A Montessori-filozófia középpontjában a minden gyermek veleszületett kíváncsiságába és potenciáljába vetett hit rejlik.

Mit jelent az "It takes a village" a Montessoriban?

Dr. Maria Montessori hangsúlyozta egy olyan környezet megteremtésének fontosságát, amely képessé teszi a gyerekeket érdeklődési köreik felfedezésére és saját tempójuk szerinti tanulásra. Montessori környezetében a falu nem csak fizikai tér, hanem kollektív támogató rendszer is, amely bátorítja és segíti minden gyermek egyedi tanulási útját.

A Montessori-környezet, amelyet vegyes korosztályú osztálytermek és gyermekközpontú tananyagok jellemeznek, elősegíti az együttműködés érzését és a kölcsönös tisztelet kialakulását a tanulók között. Az idősebb gyerekek mentorként és példaképként szolgálnak fiatalabb kortársaik számára, olyan pozitív légkört teremtve, ahol virágzik az együttműködés és az empátia. A Montessori pedagógia alapelvei szerint a gyerekek természetes kíváncsisága és önálló fejlődése kulcsfontosságú a tanulási folyamatban, ezért a Montessori pedagógusok finoman irányító segítőtársként, mentorként támogatják a gyerekek saját felfedezéseit és tapasztalataik egymás közötti megosztását. 

Ez a befogadó környezet nemcsak a tanulást ösztönzi, hanem erősen támogatja az alapvető szociális készségek, az érzelmi intelligencia és a közösségi értékek mély megértését is.

A Montessori közösségen belül a falu túlmutat az osztálytermek falain. Magába foglalja a szülőket, a pedagógusokat, a helyi közösségeket és a szélesebb társadalmat is. A Montessori iskolák a szülőket gyermekeik oktatási útjának tevékeny résztvevőinek tekintik, akik a pedagógusokkal együttműködve teremtenek zökkenőmentes tanulási élményt az iskolában és az otthonokban egyaránt. A szülők és a tanárok közötti nyílt kommunikáció elősegíti az egyes gyermekek előre haladásának vagy épp elakadásának közös megértését, lehetővé téve a fejlődésük közös, összehangolt támogatását.

Az életkor előrehaladásával, az elemi iskolás kortól a szélesebb közösség bevonása is kulcsszerepet játszik a Montessori-élmény gazdagításában. A helyi vállalkozásokkal, kulturális intézményekkel és közösségi szervezetekkel való együttműködés lehetőséget biztosít a gyermekek számára, hogy kapcsolatba lépjenek a közvetlen környezetükön kívüli világgal. A terepbejárások, a vendégelőadók és a közösségi projektek változatos nézőpontok, kultúrák és tapasztalatok elősegítik a globális tudatosságot.

A középiskolás Montessori diákok rendszerint részt vesznek olyan tevékenységekben, mint a közösségi szolgálat, a gazdálkodás, a vállalkozások szervezése, melyek valós élettapasztalatokkal gazdagítják a tanulmányaikat.

A Montessori közösségben a „Falu kell” filozófia hangsúlyozza a kollektív felelősségvállalás fontosságát minden gyermek jövőjének alakításában. Az együttműködést, az empátiát és az egyéni különbségek tiszteletben tartását értékelő befogadó és tápláló környezet elősegítésével a Montessori-megközelítés Lényegében a Montessori közösség a „Kell egy falu” szellemét testesíti meg azáltal, hogy olyan támogató ökoszisztémát ápol, amely elősegíti a gyermekek holisztikus fejlődését. A közösség erős érzésének, az együttműködésnek és a kölcsönös tiszteletnek a táplálásával a Montessori-megközelítés nemcsak a tanulmányi sikerekre készíti fel a gyerekeket, hanem arra is, hogy egy életen át jelentős mértékben hozzájáruljanak közösségeikhez és a világhoz. A Montessori közösség felkészíti a gyerekeket arra, hogy együttérző, magabiztos és felelősségteljes egyénekké váljanak, akik képesek eligazodni a modern világ összetettségei között, mélyen megértve helyüket a tágabb globális világban, a globális faluban.

Csatlakozz te is a közösséghez!

Találkozz hozzád hasonlóan gondolkodó emberekkel, oszd meg tapasztalataid, kérj tanácsot, adj és kapj támogatást!

Kérdésed van?

Kérdésed, javaslatod vagy ötleted van?

Elakadtál? Segítségre van szükséged?

Együttműködnél velem?

Mindig nyitott vagyok a beszélgetésre, keress bátran!